Welke verzekeringen moet je aan denken als je 18 wordt?

Wanneer je 18e verjaardag voor de deur staat dan gaat er wel het een en ander veranderen. Tot je 18e verjaardag ben je wat verzekeringen betreft, meeverzekerd met je ouders. Vanaf je 18e verjaardag is deze meeverzekering niet meer mogelijk. Het is vanaf die datum de bedoeling dat je de diverse verzekeringen zelf afsluit. De zorgverzekering is wat dat betreft een verplichte verzekering. De andere verzekeringen zijn aan te raden maar zeker niet verplicht.

Hoe kies je de juiste zorgverzekering?

Wanneer je bijna 18 jaar bent en je moet op zoek naar de juiste zorgverzekering, dan ga je erachter komen dat het aanbod heel groot is. Toch moet er een keuze gemaakt worden, mede omdat de zorgverzekering een verplichte verzekering betreft. De keuze die vaak gemaakt wordt is om bij dezelfde verzekeringsmaatschappij verzekerd te blijven, als waar je ouders ook verzekerd zijn en waar jij tot die dag bent meeverzekerd.

Het is natuurlijk niet verplicht om bij dezelfde zorgverzekeraar verzekerd te blijven, waar je ouders ook verzekerd zijn. Het kan zijn dat je een betere deal tegenkomt, of wellicht is een collectieve verzekering wel de reden om toch naar een andere verzekeraar te gaan. Wanneer je 18 jaar geworden bent ben je in principe vrij om een zorgverzekering af te sluiten waar of je maar wil. Ook de precieze samenstelling van de verzekering zitten geen eisen aan. Een basis verzekering behoort tot de verplichte verzekering, iedere vorm van aanvullende verzekering ben je verder vrij in.

Aan welke verzekeringen moet nog meer gedacht worden?

Naast een zorgverzekering, is het wanneer je 18 jaar geworden bent, ook een goed idee om te denken aan een WA-verzekering. Wanneer er dan iets gebeurt waarvoor je aansprakelijk gesteld zou kunnen worden, kun je aanspraak maken op een vergoeding via de WA-verzekering. Een WA-verzekering is niet wettelijk verplicht, maar wel heel erg aan te raden. Hetgeen waar je aansprakelijk voor gesteld kan worden kan financieel namelijk nogal in de papieren lopen.

Een overlijdensrisicoverzekering is misschien niet het eerste waar je aan denkt als je de leeftijd van 18 jaar bereikt, maar het is absoluut een belangrijke verzekering. Wanneer je 18 jaar bent en je sluit deze verzekering meteen af, ben je ten eerste direct verzekerd, mocht je komen te overlijden. Een ander voordeel van een overlijdensrisicoverzekering afsluiten wanneer je 18 jaar bent is dat de premie in verhouding laag ligt.

Is iedere verzekering pas van toepassing vanaf 18 jaar?

Niet iedere verzekering is pas van toepassing na je 18e levensjaar. Wanneer je bijvoorbeeld een voertuig verzekerd hebt, waarop je ook al rijdt voordat je 18 bent, dan kan die verzekering ook na je 18e gewoon blijven bestaan. Wanneer je jouw telefoon bijvoorbeeld verzekerd hebt blijft ook deze verzekering gewoon doorlopen. Er zijn dus maar enkele verzekeringen waarbij je tot je 18e meeverzekerd bent bij je ouders waarvan je daarna een eigen polis moet afsluiten. Waar ook aan gedacht moet worden is het aanvragen van zorgtoeslag, zodat de premie van de zorgverzekering betaalbaar gehouden kan worden.