Waarom een hometrainer thuis?

Het zal je ongetwijfeld zijn opgevallen dat mensen die je regelmatig op de fiets ziet, er over het algemeen fitter uitzien, dan de mensen die overal de auto voor pakken, of met het openbaar vervoer reizen. Dit lijkt niet alleen zo, maar het is echt zo dat mensen die fietsen slanker en fitter zijn. 

Een Brits onderzoek heeft uitgewezen dat wanneer je per week ongeveer 30 kilometer fietst, je de kans op hart en vaatziekte met 50% kan verlagen. In de zomer zullen er best veel Nederlanders zijn die dan toch eens wat vaker de fiets pakken. 

Helaas is die periode van korte duur en bij kou en slecht weer, springen we direct weer in de auto. Daarom is het wellicht een slim idee om een hometrainer aan te schaffen. Zo kan je lekker blijven bewegen in een huiselijke en warme sfeer.

Lichamelijke verbetering


Zoals gezegd kan het regelmatig fietsen de kans op hart en vaatziekte met 50% verkleinen. Als je gaat fietsen zal je hart efficiënter gaan werken, wat inhoudt dat je hart minder slagen zal gaan maken maar iedere slag wel meer bloed zal gaan transporteren. Daarnaast helpt het je longinhoud te vergroten. Dit zorgt voor meer energie waardoor je vervolgens over de hele dag beter presteert.

Het is natuurlijk mooi dat een hometrainer een verbetering van je lichaam teweeg brengt en dat is mede de reden dat er een hometrainer aan wordt geschaft. Een andere reden is dat we graag willen weten hoeveel calorieën er worden verbrand.

Calorieverbranding door intervaltraining


Hoeveel calorieën je uiteindelijk zal gaan verbranden is onder andere afhankelijk van je gewicht. Als je zwaarder bent, zal je meer calorieën verbranden. Mensen met bijvoorbeeld een gewicht van 100 kilo zullen op een hometrainer met een gemiddelde weerstand zo’n 745 calorieën per uur verbranden. 

Mensen die een stuk lichter zijn, bijvoorbeeld 60 kilo, zullen in dezelfde tijd op dezelfde weestand ongeveer 445 calorieën verbranden. Je zou kunnen zeggen dat je ongeveer 75% van je lichaamsgewicht, verbrand je aan calorieën.

Wanneer je een hometrainer hebt en je blijft constant op dezelfde snelheid fietsen, dan zal je lichaam daar snel gewend aan raken en zal het verbrandingsproces steeds langzamer gaan. Het is daarom aan te raden om een interval training te gaan doen. Hierbij wissel je steeds af in snelheid of weerstand, waardoor je training vele malen effectiever wordt.

Strakker in je vel


Een interval training is ideaal om af te vallen en vet mee te verbranden. Als je er niet alleen op uit bent op wat af te vallen en vet te verbranden, maar ook graag je huid rond je billen en benen wat strakker wil hebben, dan zou je voor de intervaltraining kunnen gaan, waarbij je in weerstand afwisselt. Bij een hogere weerstand kweek je meer spieren en wordt je lichaam vanzelf strakker. Als je je spieren flink aanpakt zullen ze ook meer energie nodig hebben om te herstellen en dat betekent dat ze in ruststand ook nog steeds calorieën zullen verbranden. Mooi toch!



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *