Vertraagd? Dit is je compensatie

Je hebt het vast weleens meegemaakt. Je staat met spanning te wachten bij de gate om het vliegtuig in te stappen en er wordt omgeroepen dat jouw vlucht vertraging heeft. Een vertraging kan iedereen overkomen. Wat moet je doen als reiziger? Je kunt aankloppen bij de luchtvaartmaatschappij en je reisverzekeraar. De reisverzekeraar kan je helpen met eventuele kosten voor overnachting. Bij de vliegmaatschappij moet je zijn voor een compensatie, zoals hieronder. Zorg dat je informatie kan verzamelen over de oorzaak of probleem.Bewaar extra kosten voor eten, drinken en overnachting goed zoals bonnetjes. Vooraf wordt er gekeken naar de omstandigheden of je in aanmerking komt voor eventueel een compensatie. De afstand bepaald wat je recht is.

De compensatie

Als de afstand 1500 km of minder is heb je recht op een vergoeding van 250,- bij meer dan drie uur. Vlieg je binnen de EU met een afstand meer dan 1500 km van meer dan drie uur vertraging heb je recht op een compensatie van 400,- Euro. Als je vlucht meer dan 3500 km is en tussen de drie á vier uur duurt is je recht op 300,- Euro. Boven de 3500 km en meer dan drie uur vertraagd? Dan kan je compensatie verwachten van 600,- Euro. In sommige gevallen kan het zo zijn dat maatschappijen geen invloed hebben op de vertraging. Zoals weersomstandigheden of gebieden met vulkaanuitbarstingen.

Er zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn die je kunnen helpen als dit je een keer overkomt. Zij kunnen je helpen om een compensatie te krijgen zoals EU claim. Maar je kunt natuurlijk zelf aankloppen bij de vliegmaatschappij. Ontvang je geen vergoeding of wordt het geweigerd, klaag dan bij de Inspectie Leefomgeving en Transport.Als zij vinden dat je recht hebt kunnen zij de maatschappij hierop aanspreken.