Jamin

Jamin al sinds jaar en dag De snoepwinkel!

 

Cornelis Jamin werd in 1850 geboren in Boxmeer. Op zijn 20e verhuisde hij naar Rotterdam, waar hij een straathandel in zoetwaren begon. Ambitieus en eigenzinnig als hij was, zorgde hij er al snel voor dat zijn straathandel veranderde in een officiële banketbakkerij met een suikerwerkfabriekje. Na 10 jaar had hij twee suikerwerkfabriekjes: één aan het Roodezand en één aan de Crooswijksekade. En nog eens drie jaar later, in 1883, had Nederland zijn eerste Jamin winkel, waarin Cornelis zijn eigen producten aan de man bracht. Hij had een groot zakelijk instinct en deed dan ook goede zaken.

Als een trein

Al snel opende hij in de Hugo de Grootstraat de fameuze ‘Zuid-Hollandsche Stoomfabriek van Koek, Banket, Chocolade en Suikerwerken’ en verrezen overal in Rotterdam nieuwe Jamin filialen. Traditie en allure stonden daarbij centraal. Iedere winkel werd voorzien van de naam C. Jamin in gouden krulletters. De filialen werden bij voorkeur in familieverband gerund, met de vrouw des huizes aan het roer en de dochters achter de toonbank. Properheid en dienstbaarheid stonden hoog in het vaandel. Net als eigenzinnigheid en waar ondernemerschap.

Elk half jaar een nieuwe winkel

Het ging hard met Jamin. In 1907, nog geen 25 jaar na de opening van de eerste winkel, waren er 50 filialen. De verdere groei heeft Cornelis niet meer mee mogen maken, maar zijn zoons zorgden er met dezelfde hartstocht en passie voor dat er nog eens 10 jaar later 100 filialen waren. In de jaren dertig waren er zelfs al 300! In die tijd ademden de winkels allure, luxe en verwennerij. Prachtige kroonluchters, glimmend gepoetst hout en vele spiegels maakten van iedere winkel een toonzaal van lekkernijen. Toch richtte Jamin zich niet alleen op ‘dames van stand’. Ook schoolkinderen waren er van harte welkom om voor één cent een ware traktatie uit te zoeken.

De supermarkt als concurrent

Op het hoogtepunt in de jaren vijftig en zestig waren er meer dan 600 Jamin winkels, verspreid over heel Nederland. In diezelfde periode ontstond echter een nieuw fenomeen: de supermarkt. Dit bleek een grote concurrent voor Jamin en hierdoor ontstond een kentering in de tot dan toe ongeremde groei. Eind 2007 werd Jamin overgenomen door een groep investeerders die het merk Jamin opnieuw op de kaart hebben gezet.

Helemaal hip

Sindsdien is Jamin in sneltreinvaart veranderd in een hippe snoepwinkel waar vandaag de dag ook snoep uit bijvoorbeeld Amerika en Japan verkrijgbaar is. In veel winkels vind je tegenwoordig lollybomen, snoepsilo’s vanuit het plafond en altijd dé laatste trends op het gebied van zoetwaren. Of je nu iets zoekt om jezelf te verwennen of een ander te verrassen, bij Jamin ben je aan het juiste adres!

Kortom: er is in de afgelopen 125 jaar ontzettend veel veranderd. Kroonluchters hebben plaatsgemaakt voor een fris, vrolijk en eigentijds beeld. Maar de eigenzinnigheid, de ambitie, de gedrevenheid en het ondernemerschap zijn gebleven.