Radar maakt item over ruzie tussen consument en opstalverzekeraar

Opstalverzekeraars en schade-experts liggen aanstaande maandag onder het vergrootglas in een uitzending van consumentenprogramma Radar. “Hoe wapen je jezelf als consument tegen de schade-experts van een verzekeraar?”, schrijft de redactie in de aankondiging. Het programma behandelt de zaak van een klant van NH1816 wiens huis op Texel afbrandde. De verzekeraar vindt de herbouwofferte van de aannemer ruim een ton te hoog en weigert voorlopig uit te betalen.

“Je huis is volledig afgebrand, er is niks meer over. Een nachtmerrie. Tot overmaat van ramp beland je in een eindeloze discussie met je verzekeraar waar je je opstalverzekering hebt lopen”, schrijft Radar. “Om je huis opnieuw te laten bouwen heb je een bepaald bedrag nodig, maar de verzekeraar wil ruim een ton minder uitkeren. Daardoor kan je geen aannemer vinden die het huis in de staat zoals die was voor de brand wil herbouwen. Terwijl je een garantie tegen onderverzekering hebt. Een impasse. En ondertussen lopen je hypotheekkosten gewoon door.”

Schriftelijk

NH1816 wilde voor Radar alleen schriftelijk op de zaak reageren. In de studio zal iemand van de Consumentenbond uitleg geven waar je op moet letten bij het afsluiten van een opstalverzekering.